04 maj, 2009

På banan

Åter till ordningen. Förkylningen är så gott som över. Idag har jag varit på kontoret i Göteborg helt planenligt. Kul att välkomna en annan Magnus som ny medarbetare till vår avdelning. Vi träffades första gången hösten 1991, då vi båda som nyutexaminerade började på Ringhals. Det fanns även en tredje Magnus i den grupp á 6-7 nya ingenjörer som anställdes samtidigt. Troligtvis hade de bara tänkt anställa en av oss, men glömt vilket efternamn det var och därför tog med alla tre.

Magnus betyder 'den store' och är ett hederligt gammalt kunganamn, Ladulås är väl en av de mest kända. Det finns en lång rad med andra kända historiska Magnusar, långt innan den uppmärksammade trippel-anställningen för 18 år sedan, t.ex. De la Gardie. En halvkändis som jag är avlägsen släkt med hette Magnus Abraham Sahlstedt och var präst på 1700-talet. Jag vill minnas att han även ska ha haft något med den då nybildade svenska akademin att göra (han satt inte i den, för det har jag just kollat).

Nu ska jag nyttja veckans enda hemmakväll till en hundpromenad, sedan äta ett kokat ägg och ägna morgondagens möte en del förberedelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar