05 maj, 2009

Maj-tisdag = sång i Botan

Fördelen med Lupomobilen är det bara kostar 243 kronor att tanka fullt; då kommer man ändå lika långt på en tank som med en vanlig stor bil. Efter att jag hade gjort denna investering på Shell i Sandsjöbacka 07:55 körde jag vidare mot Göteborg. Jag kom mitt i rusningen idag, men hade Bennos hemliga tips i minnet sedan igår.

Jag lämnade E6:ans långsamma bilkö redan i Mölndal för att istället köra Södra vägen, Korsvägen, förbi Ullevi och polishuset, Odinsplatsen, Friggagatan, runda GP-huset, förbi Järnvägsstationen och till sist snurra i stora rondellen och över till älvstranden via den viadukt som numera finns vid Götatunnelns norra mynning. Farten var oändligt långsam hela vägen. De korta stunder man fick köra alls vill säga - för det mesta fick man stå helt stilla för något av alla rödljus. När Benno listade ut att denna ’genväg’ sparar tid måste han ha jämfört med att parkera bilen på vägrenen och gå den sista biten på E6-alternativet.

På kvällens bilfärd vidare från centrala Göteborg till Landvetter undvek jag både tankning och genvägar. Det är tämligen avslaget i vänthallen så här dags en tisdag i maj. Bara några få loosers som väntar på dagens sista avgång till Arlanda. Den enda ljusglimten i detta dystra sätt att fördärva en skön majkväll är att cafét där jag sitter spelar en massa trevlig musik; just nu en schysst jazzig version av "Fly me to the moon".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar