21 maj, 2009

Endast tomten

Inte ens Texas orkade resa sig ur soffan och komma ut till köket när jag åt frukost för en dryg timme sedan. Jag klagar dock inte över detta. Det är tvärtom mycket skönt med en tyst och lugn stund för sig själv så här alldeles i början av dagen. Bästa tillfället för tankar och funderingar.

Våra röstkort till EU-valet har kommit. Jag är väldigt kluven inför att ha ett folkvalt gemensamt europeiskt parlament. Det är å ena sidan ett mycket starkt och positivt uttryck för ett enat Europa. Å andra sidan blir det med nuvarande konstitution (de verkligt tunga gemensamma EU-frågorna om t.ex. försvar och ekonomisk politik ligger på kommissionen, inte på parlamentet) tämligen uddlöst och nära nog begränsat till en rent cermoniell institution. Det parlamentet i praktiken får ägna sig åt blir att hitta Europa-kompromisser av lagar och regelsystem på lägre nivå. För sådana uppgifter är det inte nödvändigt, det är t.o.m. direkt olämpligt, att tillsätta parlamentarikerna via allmäna val i respektive medlemsland. Betrakta sedan hur majoriteten av de valda personerna utför sina uppdrag; i första hand lägger de energin på att tillskansa sig maximala ersättningar på felaktiga grunder, men struntar gladeligen i att delta i parlamentets arbete. Därav min skepsis till det kommande valet, men jag går kanske och röstar ändå.

Nu har politiska kvarten förflutit för den här gången. Dags att istället väcka tidningsbudet, som till skillnad från de flesta av oss ska arbeta hela helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar