06 maj, 2009

Dionysos

I mitt inlägg den 8:e april förklarade jag kaffets stora betydelse för min yrkesutövning. Måhända var framställningen i det inlägget en aning enkelspårigt, i det att jag inte alls berörde andra drycker som kan ha en utromordentligt stor betydelse.

Jag har alldeles nyss kommit upp till mitt rum på 5:e våningen, efter en angenäm middag bestående av lax-carpaccio och lamkotletter. Ungefär halva sällskapet tackade för sig genast efter maten, men några av oss föredrog att innan sortin sjunka ner i kalvskinns-fåtöljerna framför brasan i lobby-baren för att inta ett extra glas vin.

Utan att föregripa morgondagens program kan jag ganska säkert säga att det bestående värdet av de här två dagarna kommer att vara kvällens middag och i synnerhet den avslutande diskussion över de sista glasen vin. Det handlar om relationer. Att upprätthålla och förstärka befintliga, liksom att etablera nya. Kunde det ha gjorts lika bra utan vin? Möjligen, men högst osannolikt. Alltså kompletterar jag mitt tidigare påstående om kaffedrickandets betydelse. Detta gäller fortfarande under vanliga arbetsdagar på kontoret. Så snart vi ger oss ut på konferens eller andra sammanhang med kvällsaktiviteter och middagar blir det dock nya spelregler och andra drycker som får betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar