02 juli, 2009

Summer is here

Jag sköt på resan till Stockholm idag och tog eftermiddagsplanet istället för det på morgonen. På så vis eliminerade jag risken att försova mig igen och fick även tid att först stanna till på Göteborgs-kontoret för ett viktigt möte där. Bra taktik tror jag, för när jag väl hinner visa mig på vårt västra kontor verkar det finnas ett visst uppdämt behov av att ventilera saker hos flera av kollegorna där.

Den jag skulle träffa här i Stockholm var inte på Råcksta-kontoret idag, så jag tog flygbussen direkt in till centrum och vi förlade vårt möte till en behagligare miljö. Några minuter efter sex träffades vi vid Slussen. Enligt termometern på Katarina-hissen var det 27 grader. Vi prövade först en av uteserveringarna i solen på Slussenplan, men drog oss snart en bit upp i en av Gamla stans gränder. Även där varmt, men åtminstone skuggigt och faktikst mycket behagligt.

Jag borde förlägga fler av mina möten hit. Det ständiga sorlet från flanerande människor och trafikens brus ger en behaglig ridå av bakgrundsljud. Det är mycket lättare att ha ett privat möte och prata om lite känsliga saker i en sådan miljö än om man sitter bara två personer instängda i ett tyst och lysrörsupplyst konferensrum.

Vi åt inget under mötet ikväll utan begränsade oss till varsinn öl. Den var god, men jag blev inte mätt. Därför ska jag nu avrunda dagen med en liten matbit i min ensamhet.

På promenaden åter från Skeppsbron till Kungsgatan där jag bor, gick jag via slottets östra trappa och pratade kort med högvakten som stod på precis den post jag hade för 24 år sedan. Det var en flick-soldat som tillhörde Svea livgarde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar