26 juli, 2009

Historiskt

I förhistorisk tid. Innan Windows fanns. När operativsystemet hette DOS. Då var det ganska besvärligt att installera nya enheter på en dator.

Nu är det mycket enklare. Windows tar ju hand om allt. "Plug and play" är det enda man behöver känna till som användare. Jag är inne på andra dagen av försök att uppdatera en drivrutin. Tusentals träffar när man googlar beteckningen på nätverkskortet i fråga ihop med "drivrutin". I förhistorisk tid. Innan Windows fanns. Då hade jag funnit en katalog med drivrutiner, sett den jag sökte, laddat ner den och tagit med till datorn på reparationsbordet.

Så mycket bättre världen har blivit sedan dess. En så simpel hjälp behöver jag inte hålla till godo med längre. Den assistans jag erbjuds nu är långt mycket mer sofistikerad.

"Jaså, du söker drivrutin till ditt nätverkskort? Den har vi här! Meeen... varför bara ta just den filen och krångla med att uppdatera manuellt? Ladda istället här ner vårt lilla program som helt automatsikt söker igenom hela din dator och uppdaterar alla drivrutiner!"

Ungefär så har Internet, Windows och hela Microsoft-maffian retats med mig i mer än en hel dag nu. Till slut gav jag upp, alla sökningar leder efter att man följt några länkar till samma återvändsgränd. $2.99 fattigare fick jag mitt program (jo, när jag väl accepterat det gentila erbjudandet kröp det fram att det inte var fullt så generöst som man först gavs intryck av) och kunde glad i hågen ladda ner önskad drivrutin. Inte hjälpte det. Problemet finns någon annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar