10 juli, 2009

Karlssons

Ett tag kallade de sig "Ullared 2", men blev förbjudna att ha det namnet av originalet Ullared. Butiken i Veddige är den allra första i hela kedjan; ursprungligen hette den "Verktygsboden" och de flesta häromkring kallar den fortfarande så.

Ungefär vartannat år köper jag en ny grill där. Idag var det dags igen. I regnet rusade jag in i butiken och sedan ut igen 5 minuter senare, bärandes på en stor grill.

Jag förundras över mängden butikskedjor av det här slaget. Ständigt dyker det upp nya och strategin är exakt densamma: att sälja borrmaskiner för 99 kronor. Så många maskiner som redan vräkts ut, kan det ju snart inte finnas några oborrade hål kvar att ge sig på. Om femtusen år när framtidens arkeologer studerar området ska de konstatera att varken krig eller jordbävningar ödelade landet; nej, samhället borrade sig självt sönder och samman.

Jag har bara jobbat halva förmiddagen ungefär. Utöver att montera grillen har resten av dagen gått åt till att bädda två sängar och torka golv. Ikväll fortsätter jag med resten av golven och ska även ner till Bua hamn en stund och ställa i ordning inför morgondagens hamnfest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar