07 juni, 2009

Valfläsk

Livet består väsentligen av val. Inget påstående är mer felaktigt än det att man gör något av tvång eller av orsaken att något val inte står till buds. Inga måsten finns förutom två. För det första måste man välja, inte en gång eller ibland med jämna mellanrum, utan ständigt hela tiden. För det andra måste man till slut dö. Dessa två saker kan inte undkommas, allt annat väljer man.

Dagens val tillhörde de enklare. Hade det inte varit för att vi båda redan är lyckligt gifta skulle jag ha friat till Marit Paulsen. Äntligen en människa som klarar av att verka i internationell storpolitik utan att bli maktfullkomlig eller girig. Något frieri blir det inte, men min röst i dagens EU-val fick Marit i alla fall.

Veckan som kommer ska jag inleda med att stanna hemma första dagen, då hantverkarna kommer för att fortsätta ombygget av vårt kök. Därefter besöker jag London tisdag-onsdag, fortsätter direkt till Stockholm över torsdagen och ägnar fredagen åt skolavslutning och studentuppvaktning.

Dagens bild kommer ur arkivet (Spanien, 2004). Ett av mina absoluta favorit-tillstånd: en hel dag för mig själv, en cykel, en ryggsäck med dricka, en bok och en bra karta, okända vägar och landskap, medelhavet i sikte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar