22 juni, 2009

Solsting

Att förklara i förväg för en hantverkare vad som ska göras är ogjort arbete. Efter diskussion med firmans förman en dryg vecka sedan bestämde vi att elektrikern måste komma första dagen och att jag själv skulle ta hem nya gipsskivor. I morse ringde snickaren på vägen hit för att få reda på vilka reglar han behövde inhandla. Han visste varken att reglarna redan stod på plats, att gipset fanns här eller det allra viktigaste att elarbetena skulle göras första dagen. Däremot förstod han att det var "ganska många" skåp i vårt kök. Hur då? Enkelt - han påpekade att bunten med papper han fått i handen i morse nog var lite tjockare än genomsnittet. Läst pappren hade han dock inte gjort.

Ingen större skada skedd, för det går snabbt och effektivt att visa hur man vill ha det på plats när de väl kommer. Det är förmodligen till och med det mest rationella för mindre jobb som det här. Slösa inte tid på att planera eller förbereda. Åk dit, se vad som ska göras, gör det.

Det förutsätter förstås att man håller sig i närheten själv och kan besvara frågor om det upstår oklarheter. Annars kan det gå som när byggmästaren vid ett pågående bygge granskade ritningen en gång extra och utbröt: "...Riv skorste'n gubbar! Det skulle var't en brunn...". Historien är nog till dels en skröna, men då jag känner huvudpersonen i fråga kan jag mycket väl tro att det finns en kärna av sanning i botten.

Den enda egentliga nackdelen med att sitta hemma och jobba dagar som dessa är att min arbetsplats finns mitt under takfönstret. Jag känner mig som en myra antagligen gör under ett förstoringsglas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar