29 mars, 2009

Pär Lagerqvist

Hade jag vetat att det var Pär som fick nobelpriset i litteratur 1951 skulle mitt resultat på förmiddagens tipspromenad ha varit bättre. Tyvärr chansade jag på Harry Martinsson. Förra året gav Expressen/GT ut en serie klassiska böcker tillsammans med tidningen på tisdagarna. Jag införskaffade hela serien och har läst ett dussin av böckerna hittills. Dessvärre står bidragen av både Harry och Pär fortfarande olästa i min hylla. I annat fall hade jag kanske haft respektive nobelprisår i färskt minne från texterna på bokomslaget.

En av de böcker jag har hunnit läsa är "Förvandlingen" av Kafka. Den handlar om hur livet ter sig för huvudpersonen och hans omgivning från det att han en morgon vaknar i sängen och finner sig själv förvandlad till en jättelik skalbagge. Detta bekymmer borde fler fundera över oftare, för man inser då man betänker saken grundligt - som Kafka gjorde - att det kan vara en mycket besvärande belägenhet att hamna i.

Nu beger jag mig till gymmet med Emil. Det blir styrketräning för armar och överkropp snarare än riktig maraton-träning den här gången.

1 kommentar: